torsdag 11 mars 2010

Samhällsinformation


Många skulle nog kalla detta för reklam. Jag kallar det ren information.

7 kommentarer:

  1. Detta är förmodligen den viktigaste godisinformation som någonsin har publicerats intygar jag efter att ha smakat chokladen med marsipan.

    SvaraRadera
  2. Det håller jag med om. Att det måste räknas som samhällsinformation.
    Däremot så gillar jag inte marsipan.

    SvaraRadera
  3. Precis. Det är liksom "hej hallå, du där som inte kan leva utan choklad - det finns en ny sorts chokladkaka att äta". Är inte det viktig information så säg!

    SvaraRadera
  4. Är inte marsipan något som man åt förr för att det inte riktigt fanns något annat? Ett slags sötsakernas barkbröd? Och är inte suget efter en sådan produkt något som härrör från djupet av den svenska bondesjälen? En tydlig indikation på detta är väl att marsipanen, precis som många andra typer av föda som man egentligen inte längre behöver äta i ett någorlunda civiliserat land men som ändå liksom har klibbat sig fast i den historiska paletten, är starkt förknippad med julen. Under denna urhedniska frosserihögtid finner vi på borden de vackert skurna bitarna av marsipanbröd - alla lika oätliga - tillsammans den fullständigt meningslösa lutfisken, de direkt morbida grisfötterna, den missväxtinspirerade brunkålen, den frånstötande grisrövssvetten som det skall doppas russinbröd i, och andra härliga rätter som bara hänger kvar fastän ingen egentligen vill eller behöver äta dem längre. Du hävdar att reklamen ovan kan liknas vid samhällsinformation. Jag säger att den är information om ett samhälle.

    SvaraRadera
  5. Nu är det andra gången i mitt liv jag blir jämförd med bönder, vad fan är det frågan om?

    SvaraRadera
  6. Jag har just trippat lite och nu filar jag på en ny avhandling. Det blir en hermeneutisk etnologisk studie om urmarsipanernas jultraditioner med recept på lasergriljerad marskatt.

    SvaraRadera
  7. Lägg upp receptet på Affes middag!

    SvaraRadera