onsdag 31 mars 2010

Inför resan - 2

Nu har jag lagt vantarna på ännu en finfin gammal resehandbok hos mina föräldrar. Denna gång är det "Sohlman Conversation Guide" från 1947. Boken beskrivs vara en "illustrerad tolk för alla länder", och med "alla" avses tydligen de länder där det talas engelska, tyska eller franska. "Ett universellt språk som förstås av alla" utlovas. En av mina favoritsidor är tipsen på resegymnastik, se bilden längst ned.
 
Klicka och läs:


Gymnastics. Suggestions for keeping in form while travelling.
Gymnastique. Conseils pour se tenir en forme pendant le voyage.
Leibesübungen. Vorschläge für Bewegunsgymnastik auf der Reise.
Kroppsövningar. Förslag till motionsgymnastik under resan.

3 kommentarer:

  1. Men hur i hela friden ska man kunna utöva sådana rörelser på ett plan?

    SvaraRadera
  2. Även jag äger denna finfina bok! Äldre reseböcker är överhuvudtaget ett hett villebråd! Man skall inte generalisera, men låt oss helt enkelt slå fast att allt var bättre förr.

    SvaraRadera
  3. Haha! Jag säger bara: nr 3163 - Nose-bandage/Pansement au nez/Nasenverband/Näsförband

    SvaraRadera