fredag 5 november 2010

Terrakottaarmén har invaderat Skeppsholmen

Igår var jag, Alf och Hampus på Östasiatiska muséet och tittade på den kinesiska terrakottaarmén. Ja inte hela armén, för den består av tusentals soldater, djur, vagnar, vapen och jag vet inte allt. Men ett urval finns just nu alltså att beskåda på Skeppsholmen, eller snarare under. Utställningen är nämligen placerad i ett bergrum under själva museibyggnaden. Lokalen passade förstås extra bra med tanke på att armén ursprungligen stod i kejsar Qin Shihuangdis grav, bland annat för att försvara kejsaren mot andarna från de soldater han hade dödat. När han ändå var i farten så försökte han skaffa sig en varaktig plats i världsalltet, och fyllde graven med inte bara soldater utan även kontorspersonal, underhållare och djur. Det här ger en ju lite nya tips och idéer att fundera över när man ska fylla i "Vita Arkivet" från Fonus.

Nåväl, en fantastisk utställning som jag rekommenderar. Alf höll i kameran.





Den här ryttaren saknade något väsentligt, nämligen en häst.
I museishopen kunde man köpa sig en alldeles egen general i valfri färg.
Mer från shopen: en nackkudde (tror jag) med en märklig katt i båda kortändarna.

4 kommentarer:

  1. De är helt fantastiska. Såg de i London för några år sen, men måste givetvis se de igen.

    SvaraRadera
  2. Ja det måste du ju. Jag trodde nog att du redan hade varit där.

    SvaraRadera
  3. Bäst var väl ändå kattkudden!

    SvaraRadera
  4. J: Definitivt! Med rutig näsa och psykoögon!

    SvaraRadera