söndag 5 september 2010

Gatukonst i födelsedagspresent

I lördags kvitterade jag ut ännu en 50-årspresent: en gatukonstvandring. Agneta, som var den jag fick presenten av, och jag fick följa med Tobias Barenthin Lindblad på en suverän tur. Vi började vid Nytorget och avslutade vid Atlasmuren under S:t Eriksbron. En del av verken hade vi visserligen sett förut, men det som var allra bäst var alla fakta, frågeställningar och funderingar som Tobias delade med sig av. Superintressant, rekommenderas! Kolla datum och tid här om du vill gå.

Fågeldass på Renstiernas gata.

Tobaksaffären i mitt hemmakvarter har en fejkad löpsedel, som är den sista kvarvarande resten av en gatukonstaktivitet som prydde stan för några år sedan. Jag har gått förbi den säkert tusen gånger, och varje gång tänkt att "hm, liiite skum nyhet, är det här bra eller dåliga nyheter liksom?" Men att den var fejk har nog aldrig slagit mig, haha... Affärsinnehavaren är dessutom lite dålig på att byta ut löpsedlar överhuvudtaget. Tur!








Svenska gatukonstnärer har en förkärlek till djur, vilket man ju sett flera exempel på. En mycket bra egenskap om ni frågar mig.


2 kommentarer:

  1. Ser väldigt spännande ut! Jag skulle vilja se en sådan tur i, typ, Emmaboda: "Jaha, här har nån skrivit KUK på stationsförrådet och kollar ni rakt över spåren här så ser ni ett elskåp med ett Backyard Babies-klistermärke på. Det blir 150 spänn."

    SvaraRadera