söndag 3 juni 2012

Förberedelser inför Venuspassagen

På onsdag morgon är det dags för Venuspassage. Förra gången det ägde rum var 2004, och då var det tyvärr moln ivägen för att jag skulle kunna se det hele. Och nästa gång är år 2117. Alltså, på onsdag är det definitivt sista chansen för alla oss som lever idag. Och då gäller det att vara förberedd. Bra att ha är till exempel solförmörkelseglasögon, för att kunna kika in i solen och lyckas få syn på Venus när hon glider förbi. Och tack vare Tekniska muséets strålande trevliga Twitter-närvaro, fick jag reda på att hos dem kunde man själv få tillverka ett par skyddsglasögon, till det facila priset av 10 kronor. Självklart åkte jag dit, slog mig ned bland barnen och fick hjälp av museipersonalen. Snacka om drömjobb för övrigt: att få gå omkring i vit rock på Tekniska muséet och hjälpa till i pysselhörnan! Jag säger bara: ring mig om ni behöver en vikarie.

2 kommentarer:

  1. HAHAHAHA! Det här är så bra. Jag vet inte var jag ska börja. Den vita rocken. Att du åkte dit bland barnen eller själva resultatet.

    SvaraRadera
  2. Det roliga var att man ändå kände sig så välkommen. Och det fanns ju faktiskt inga färdiga glasögon att köpa i museishopen som jag först trodde. Vi garvade ju båda två såklart (dvs killen på bilden och jag), men ändå var det liksom "självklart ska du göra ett par glasögon du med!".

    Som tur är så blir man liiite mindre feg när man blir äldre. :)

    SvaraRadera