onsdag 3 februari 2010

Tips inför resan

"Handbok för resande i Sverige och Norrige" heter en alldeles underbar bok som jag har lagt vantarna på hemma hos mina föräldrar. Boken är tryckt 1815 och innehåller en rad matnyttiga tips för den som har tänkt bege sig ut och resa i landet - eller kanske till och med så långt som till Norge! Jag skulle kunna ha en blogg med enbart citat från den här boken, för guldkornen fullkomligt haglar. Men jag nöjer mig med att presentera en av mina favoriter: punkt 28 i kapitlet "Godt lynne - Reglor för dess bibehållande".

8 kommentarer:

  1. ett par nätta pistoler. alltså, så jäkla bra

    SvaraRadera
  2. jag tror fortfarande detdär gäller, jag vill hur som helst ha lönndolkar och lite andra mordvapen

    SvaraRadera
  3. Jamen det är ju självklart, allt annat hade förvånat mig. :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte alls det känns bra om du ska komma hit i juni philip och ha lönndolkar och andra mordvapen på dig.

    SvaraRadera
  5. Nä precis, jag tror inte att t ex tullen ser med blida ögon på det här med lönndolkar.

    SvaraRadera
  6. Underbart! Jag tror att du och jag får överväga en sidoblogg för udda bokcitat. Här finns i sanning resurser i den vägen. Rent instinktivt när jag läste denna utmärkta text tänkte jag på en av mina senaste anförskaffningar: "Handbok i revolversvarvning", från 40-talet, som "..vill hjälpa alla, som syssla med revolversvarvning, att lösa de problem, som uppkomma i samband härmed." Exempel på sådana problem torde vara: 1. Vad göra när insatsstyrkan kommer? 2: Vad utgöra grunderna för internetdejting?

    SvaraRadera
  7. HAHAHA! Makalöst! Sidoblogg bör helt klart övervägas!

    SvaraRadera