lördag 29 januari 2011

En heldag i rymden

Idag var det äntligen dags att få besöka utställningen "NASA - A human adventure" på Tekniska Museet. Jag har väntat i månader på att utställningen skulle öppna. Jag är supernöjd och det fanns så himla mycket spännande att titta på, så jag måste nog gå dit igen. Den pågår ända till 6 november.

Min iPhonish audioguide.

Merchandise från ryska rymdprogrammet i form av en Sputnik
i skrivbordsmodell samt en Gagarin-minnestallrik.

Gagarins portfölj i äkta konstläder, plus en affisch med
Gagarin m fl - som jag f ö hade kunnat döda för att få äga
(notera likheten med ett visst skivomslag.)

Inuti en space shuttle, jag tror det var Columbia.
Känns ganska mycket 2001, eller hur? Och då menar jag alltså filmen.

Inuti en Mercurykapsel. Snygga reglage, men väldigt trångt.

Tom Staffords overall från Gemini 6.

Min alldeles egen rymdmugg!

6 kommentarer:

  1. Jag vill också gå dit. Dessutom behöver jag verkligen en rymdmugg!

    SvaraRadera
  2. Jag går gärna dit igen om man säger så! Det fanns även moonboots i barnmodell att köpa. :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du haft en bra dag hos oss! Och vilka fina bilder du tagit!

    Välkommen tillbaka

    /Calle Ros-Pehrson, informatör Tekniska museet
    (calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se)

    SvaraRadera
  4. Hej Calle! Tack för trevlig kommentar. Du kan räkna med att jag kommer och kollar in utställningen fler gånger. :)

    SvaraRadera
  5. Det ser grymt ut! Jag vill också gå! Och: Om man bygger om tamburen på Tekniska museet, där folk hänger av sig sina jackor - kapprustar man då?

    SvaraRadera
  6. Kom hit vetja så går vi dit! "Kapprustar"...nu är vi farligt nära Oldsberg va? :)

    SvaraRadera